Alo uten like

Vet du hvordan kundene bruker nettsiden din?
av
Nettbrett med Google Analytics

Mange bedriftseiere anser seg som ferdig med nettsiden i det øyeblikk den er lansert. Skal du lykkes på nett må du måle, analysere og forbedre.

Alle som driver business vet at det er bunnlinjen som teller. Men mens en butikkeier har full oversikt over hvor mye penger kundene legger igjen i den fysiske butikken, er kunnskapen om kundenes atferd på nett ikke nødvendigvis like oppdatert – hvis den finnes overhodet.

Har bedriften en nettside må du ha et statistikkverktøy installert. Vi anbefaler Google Analytics, et gratisverktøy fra Google som blant annet gir oversikt over:

  • antall brukere, sidevisninger og økter
  • hvor brukerne kommer fra (søkemotorer, sosiale medier, andre nettsteder)
  • hvilken enhet brukerne er på (datamaskin, mobil eller nettbrett)
  • hvilke sider som er mest lest
  • hvor lenge brukerne er inne på hver enkelt side

Kom i gang med Google Analytics

For å kunne samle data må du opprette en Google Analytics-konto, og installere en sporingskode på nettsiden din. Har du brukt et byrå til å lage nettsiden, sjekker du med dem om de har installert Analytics allerede. Skal du installere selv kan du følge veiledningen på Google Analytics Hjelp.