Alo uten like

Når den ene Facebook-siden slår den andre ihjel
av

Selv om mange sliter med å holde én Facebook-side oppdatert, har de opprettet to eller flere sider for sin bedrift. Hvor lurt er det egentlig å spre publikumet på flere Facebook-sider, i stedet for å samle alle på ett sted?

For en tid tilbake deltok jeg i en debatt om eiendomsmegleres bruk av Facebook. Antall Facebook-sider var et av temaene vi var innom. Noen meglerkontorer opererer nemlig med én Facebook-side for kontoret, i tillegg til at hver megler har sin egen side. En krevende strategi, både for virksomheten og kundene.

Du må kjenne bransjen for å forstå, var et av argumentene jeg ble møtt med. Meglere på samme kontor er konkurrenter. Joda, jeg ser den. Likevel tør jeg påstå at det sjeldent er klokt å kommunisere med utgangspunkt i interne forhold, i stedet for å fokusere på kundene. Som vanlig bruker orker jeg jo ikke å følge x antall Facebook-sider for holde meg oppdatert på ett meglerkontors gjøren og laden. Det får være grenser.

I tillegg lurer jeg på hvordan man med en slik strategi fordeler innholdet mellom de ulike sidene. Skal en relevant artikkel om utviklingen i boligmarkedet postes både på kontorets Facebook-side, og på Facebook-siden til Megler MNEF Per, Pål og Espen Askeladd? Da blir det fort spam for de som følger flere enn én av de aktuelle sidene.

Bygg et sterkt publikum på én side

Problemstillingen er relevant for de fleste bransjer. Innenfor varehandelen for eksempel, har mange opprettet én Facebook-side for hver butikk. Igjen spør jeg meg hvor gjennomtenkt det er. Har du to butikker i en og samme by, er det neppe nødvendig med to ulike Facebook-sider for å nå kundene dine.

Kampen om oppmerksomhet i Facebook-feeden er enorm. Den blir ikke mindre av at den ene Facebook-siden din slår den andre ihjel. Bygg et sterkt publikum på én side, i stedet for å fordele engasjementet. Enklere for deg, bedre for kundene. Visst finnes det unntak som bekrefter regelen. Men velger du å ha flere Facebook-sider bør du ha en klar tanke om hvorfor, og en plan for hva som skal postes hvor.

Ta sosiale medier på alvor

Under Webdagene 2015, holdt Ida Jackson og Ida Aalen fra Netlife Research et knakende godt foredrag med tittelen Ta sosiale medier på alvor.
Se foredraget på Vimeo

Foredraget anbefales i sin helhet. Her er vi mange som har mye å lære. Med utgangspunkt i temaet for dette blogginnlegget kan det likevel være lurt å spole 21 minutter og 55 sekunder ut i foredraget. Her snakker 2 x Ida om å få oversikt over egen tilstedeværelse i sosiale medier. Som case bruker de en gigantisk ryddejobb de selv deltok i på vegne av Sonans, som gikk fra 24 til 1 Facebook-side etter å ha satt brukerne i fokus. På tide med en lignende ryddejobb i din bedrift?