Alo uten like

Graff Brygghus
av

09 apr, 2019

Inspirert av håndverktradisjoner fra 1901

Graff Brygghus startet opp sitt nye ølbryggeri i Tromsø sentrum i 2015. Logoen og profilen er inspirert av den opprinnelige historien til brygghuset i Storgata 101. Det gamle verkstedet, som har huset håndverkere siden 1901, er nå totalrenovert og i full drift som bryggeri, hvor det er montert sju tonn toppmoderne bryggutstyr spesialprodusert i USA. Med sin skandinaviske enkelhet, renhet og historiske klang, skal profilen kommunisere at Graff Brygghus produserer øl av topp kvalitet basert på ekte håndverk. Profilen skal skille Graff fra konkurrentene, også når de presenteres i butikkhyllene.

Enkle former – sterkt design

Den visuelle identiteten er tuftet på tradisjoner og ekte håndverk – inspirert av det tidlige 1900-tallets begrensede muligheter til å lage avansert grafikk. Da god typografi, enkle former og håndtegnede illustrasjoner var bærende elementer i grafisk design. Logoen er tidløs i sin enkelhet, og samtidig sammensatt av flere symboler og former. Hjulet stammer fra kjelleren til brygghuset, der det en gang var en del av en dampmaskin, og mursteinene under hjulet illustrerer grunnmuren i brygghuset. En av skrifttypene som er brukt er også over hundre år gammel, og tilfører en ekstra dose med historisk sus.