Alo uten like

Slik skriver du en god bildetekst på Instagram
av

På Instagram er bildene viktigst. Men skriver du en fengende bildetekst i tillegg, får du som regel igjen i form av flere følgere og økt engasjement. Og du, ikke glem Stories!

Syns du det er vanskelig å skrive gode tekster til bildene dine på Instagram? Få med deg våre skrivetips.

1. Skriv kort

Det enkle er ofte det beste, også på Instagram. Unngå å skrive så langt at brukeren må klikke på “Les mer” for å få med seg hele budskapet. Men husk, ingen regel uten unntak. Må du likevel ty til litt lengde på teksten, pass på å få med det viktigste først.

2. Velg en uformell stil og tone

Instagram er en uformell kanal, perfekt for et lett og muntlig språk. Pass på at det er match mellom merkevaren din og bildetekstene du skriver – samtidig som du husker hvilken kanal du skriver for. På Instagram kan du være mer muntlig i tonen enn på bedriftens nettside og Facebook-profil.

3. Bruk emojis

Alt må ikke sies med ord. Emojis er også språk, og uttrykker ofte følelser bedre enn bokstaver. Ikke vær redd for å bruke emojis, men unngå å gå bananas. Unngå også å spre emojiene utover hele teksten, det stykker opp leseopplevelsen. 

4. Bruk emneknagger

Med emneknagger, eller #hashtags, vekker du oppmerksomheten til de som interesserer seg for det samme som deg. Store, kjente emneknagger som #foodporn eller #ig er brukt av mange, og det kan bli vanskelig å nå gjennom lydmuren. Tenk litt utradisjonelt, kanskje er målgruppen din mer interessert i #hesterbest eller #lofoten. Da får du tilbake følgere som virkelig er interessert i det du har å fortelle.

 

5. Husk rettskrivingen

Uformell kanal eller ei: Skriv korrekt norsk, og styr unna slurvefeil. Ta en ekstra runde korrektur før du poster, så unngår du å forringe merkevaren med hastverksarbeid. Ingenting er så unødvendig som en konsonant for lite eller feil orddeling. 

Ikke glem Stories! 

Et aldri så lite bonustips helt på tampen: Ikke glem historiefunksjonen på Instagram. Her er det enda større rom for hyppige og uformelle innlegg enn i feeden. Prøv deg fram, så skal du se at publikummet ditt vokser.